Ponkaisin seinästä vauhtia, ja annoin itseni liukua pitkin uima-allasta.Vauhti alkoi hiipua, joten laitoin jalat pohjaan ja käännyin. Olin tuntenut jonkun tuijottavan äsken mua ja huomasin Eetun edelleen katsovan mun suuntaa. Tavoitin pojan katseen. Eetu käänsi katseensa pois ja hymyilin pikemminkin itselleni kuin kellekkään muulle.

"Mia, eikö me voitais jo lähtee?" Kati kyseli joka minuutti. "Etkö sä tosiaankaan haluu enää uida?" kysyin Katiltä hämillään. Kati oli ennen rakastanut uimista. "Hei haloo? Tajuuksä paljon kello on?" Kati kysyi naurahtaen. Katseeni kääntyi suoraan kelloon ja huomasin meidän olleen uimassa jo kolme tuntia. "Okei, mennään.." sanoin ja lähdin uimaan portaille päin Katin huokaistessa helpotuksesta.

"Oi, näitkö sä Eetun ja Jarin siel?" Kati kysyi ihaillen. "Joo, näin.." vastasin Katin selälle. "Onks ne siis väleis sun kaa? Vai jatkuuko se riita edelleen?" Kati kysyi istuessaan pukkarin penkille. Katsoin Katia hämmästyneenä, ennen kuin tajusin mistä riidasta hän puhui. "Jaa, sen.. Enkä mä koskaan Jarin kans riidoissa oo ollukkaan" tokaisin yrittäessäni vetää epätoivoisesti sukkaa jalkaani. "No nii, mut mä tarkotin Eetua.." Kati sanoi pyöritellen silmiään. "Hei haloo? Me hengataan joka päivä niitten kaa, näkisit jos me oltais riidoissa" sanoin ähkien. Hymyilin iloisena, sukka oli viimein suostunut menemään jalkaan. Kati katsoi mua, ja pyöritteli silmiään.

Saavuin uimahallista kotiin parinkymmenen minuutin kuluttua. Kävelin ovellemme ja käänsin avainta lukossa. Mutta ovi ei auennut. Potkin ja riuhdoin ovea. Huusin pari kertaa äitiäni mutta ei, ovi oli ja pysyi kiinni. Pian siskoni, joka on 6-vuotta nuorempi kuin minä saapui juoksien pihalle. "Mitäs tää ny meinaa?" kysyin ärtyneenä siskoltani. "Tuota.. Äiti jätti isin, ja vaihdatti samalla lukot.. Tässä" Laura -siskoni sanoi ojennellen kättään. Kiitin ja työnsin avaimen lukkoon.

Heitin kassin eteisen nurkaan ja riisuin kenkäni. Koppasin kassin uudelleen syliini ja lähdin vihastuneena talsimaan vessaan. Mitä ideaa oli mennä vaihtamaan lukko, sanomatta siitä sanaakaan mulle? Avasin vessan oven ja henkäisin kauhusta. Tai yllätyksestä, miten sen ny ottaa..

Vuotta vanhempi veljeni oli siellä halailemassa jotain tyttöä. "Terve!" sanoin hilpeästi. Aleksi käänsi päätänsä ja näytti nolostuneelta. Tyttö yritti piilotella Aleksin selän takana, mutta olin erottavinani jotain tuttua.. "Eikö sulla ole oma huone just tätä varten?" tiuskaisin veljelleni. "On, mut en mä ajatellu et sä hyökkäisit tänne vessaan!" Aleksi sanoi naama punaisena. "Sori jos vessassa ei saa enää käydä" mumisin ja kävelin suihkuverhon luokse. Heitin uimapukuni ja pyyhkeeni kuivumaan tangon päälle. Käännyin lähteäkseni. Huomasin tytön nyt kokonaan ja hän oli.. "Maria!" henkäisin silmät suurena. "Tota.. moi?" Maria sanoi varovasti katsomatta minuun. "Mun pitää varmaa mennä.." Maria sanoi osoittaen sanansa nyt Aleksille. "Ei, älä vielä.." Aleksi sanoi ja yritti tarttua Mariaa kädestä. Maria vetäisi sen kuitenkin pois ja kähti nopeasti ulos vessasta. Ulos koko talosta. Katsoin järkyttyneenä veljeäni, kunnes lähdin äkkiä pois vessasta.